چه کسی ما را کتابخوان نکرد! - وبلاگ فراکتاب
بلاگ1

چه کسی ما را کتابخوان نکرد!

«قسمت دوم»

«زمینه ها»

در گفتار پیشین به نقش زمینه ها در شکل گیری یک رفتار اشاره کردم، اینکه عواملی متعدد در زمان متمادی کنار هم قرار می گیرند تا نهایتا یک رفتار، عادت و یا یک واکنش خاص نسبت به یک محرک شکل گیرد.
در راستای همین مسئله به مطالعات مالکوم گلدول (malcolm gladwell) اشاره ای کنیم،
وی در کتاب “یک نگاه” به یک آزمایش جالب اشاره می کند،
در این آزمایش به دانشجویان تعدادی کلمه به هم ریخته داده می شود تا این کلمات را مرتبط کرده و به صورت یک جمله بنویسند.
البته هدف از این آزمایش بررسی توانایی دانشجویان در مرتب کردن کلمات نبود، بلکه هدف بررسی تاثیر کلمات بر روی رفتار دانشجویان بود! جالب است بدانید دانشجویانی که در فرم پرسشنامه با کلماتی چون پیری، درماندگی، بیماری و … مواجه بودند، پس از اتمام سوالات، نسبت به زمان ورود به جلسه امتحان آهسته تر حرکت می کردند! و برعکس دانشجویانی که کلماتی چون اسلحه، خشونت، خون و … را مرتب کردند، رفتار پرخاشگرانه تری نسبت به گروه های دیگر نشان دادند!
این آزمایش جالب که در دانشگاه هاروارد انجام شده است، نشان می دهد رفتار انسان ها چقدر سریع و ملموس نسبت به محرک های محیطی تاثیر می پذیرد.
حال از این مقدمه نه چندان کوتاه به بحث کتابخوانی بر می گردیم.
اگر نگاهی به جمع های فامیلی و یا اجتماعات دیگر بیندازیم، شاهد یک پدیده یکسان هستیم، اظهار نظرهای بی پایه و سطحی افراد در خصوص همه مسائل که با واکنش های مثبت سایرین همراه است و هرگز مشاهده نشده (لااقل من ندیدم) که شخصی از بابت بی سند و مدرک حرف زدن مورد مواخذه قرار بگیرد که بالعکس؛ سایرین هم خشتی بر بنای کج وی می گذارند و تا فرصت باشد بر ارتفاع این دیوار بلند بلاهت و جهالت می افزایند.
نهایتا، موکدا عرض می کنم مادامی که سطحی نگری اقدامی موجه و مورد پذیرش است، انتظار صرف چند ساعت زمان برای مطالعه برای یادگیری عمیق قطعا انتظار نا به جایی است …
#faraketab
مهدى نداف

سر دبیر کتابخوان فراکتاب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>